om att ogilla sina grannar

 

Just nu pågår ett mindre krig här i trapphuset, mellan oss, hyresvärden och de ovanför. Det hela började i förra helgen då jag var på kryssning och P hade förfest här hemma tillsammans med sina vänner. De spelade musik och hade roligt, precis som man brukar på en förfest, och vid elva drog de ner på stan. I måndags hade jag ett nytt meddelande på telefonsvar som visade sig vara från en kvinna som arbetar för HSB. Hon sa att hon sökte mig angående helgen som varit, om ett par utryckningar som skett. Förstog då ingenting. Ringde upp Patrick som blev förbannad och ringde upp HSB dagen därpå. De berättade att damen ovanpå oss ringt störningsjouren klockan HALV TIO på fredagskvällen för hon tyckte att det fördes för mycket liv, HALV TIO på en fredag. Klockan halv tolv hade Securitas kommit hit, då var lägenheten som sagt tom och tyst eftersom killarna redan dragit ner på stan vid den tiden. HSB säger dock att de nu skickat en räkning till oss, á 2000 kr, eftersom vi måste stå för Securitas utryckning. HUR KAN DET HÄR VARA RÄTT?!?


För det första så ringer grannarna och klagar INNAN klockan tio en fredag, bara det är i mina ögon patetiskt. För de andra så har Securitas lämnat en rapport till HSB där de säger att de gjort en utryckning, men att det var tyst, tomt och ingen hemma på platsen när de dök upp, alltså inget som störde. Anledning nummer två till att vi inte borde behöva betala!?


Vi har även ringt Securitas för att kolla vad som gäller, men där kan ingen ge oss ett riktigt svar. ILLA. Alla vi pratat med säger att vi "borde inte" behöva betala en utryckning, då det inte ens var någon hemma hos oss när Securitas var här, och de har alltså inget att gå på att det ens skulle ha varit någon fest här. Securitas säger att de däremot MÅSTE skicka ut en avgift för uttryckning, som de skickar till hyresvärden, som i sin tur väljer vart dom vill skicka den, i det här fallet till oss.


Det som gör en extra förbannad är att det här är inte första gången vi får en sån här räkning. Jag tycker att det är så fegt av de ovanpå att inte ens komma ner och säga till om dom tycker att ljudnivån är för hög, varna innan de ringer securitas. De verkar inte fatta att vi får betala varje gång. Det ska även tilläggas att hela hennes familj, tre ungar och två hundar för ett skyjävla liv dagarna i ända, men vi är inte dom som ringer och klagar, men ska de fortsätta på det här viset så borde man kanske börja? P har även varit och pratat med fler av våra grannar som även de säger att vi inte borde behöva betala, eftersom de bara var en förfest och höll sig till att gå härifrån vid elva, och efter de var de tyst.


Det roliga i den här historien är att för två veckor sedan ringde min pappa upp mig efter att ha pratat med en dam på HSB som han känner, de var innan allt det här hände. Hon hade frågat min pappa om vi, jag och P, nämnt något om att det var livat här i trapphuset. Tydligen är det så att det är någon här i huset som konstant ringer till dom och klagar på allt och alla, någon med utländsk brytning, och HSB vet inte längre hur allvarligt de ska se på de. Är det livat i trapphuset eller är det så att den här personen i fråga bara är extra kinkig?! Jag sa det till min pappa att NEJ, det är inte livat här i huset, men de finns ju de som gnäller för ingenting. Ska tilläggas att damen ovanpå är spanjorska och vi misstänker rätt starkt att de var henne de syftade på. Bara där borde de ha svaret på vem den här räkningen egentligen ska skickas till, hon som gör livet surt för alla andra ..


Tack, nu har jag ventilerat lite.



K o m m e n t e r a   h ä r
Everyday life // 4 kommentarer



  Ida

Åhh, jag vet mycket väl hur det är med förjävliga grannar...min ena tog nog priset när jag fick klagomål dagen innan festen :P

Men är det tyst och ingen hemma när Securitas kommer är det den som ringt som ska betala...så har det varit förut iaf...

2011-04-17 18:30:18 http://idajessica.blogg.se/
  Tessan

Gahh sånt där retar min nå fruktansvärt. Håller helt med om att ni absolut INTE ska behöva betala för en utryckning, när ingen längre är hemma. Då ska den person som ringt få ta den räkningen, det borde finnas en regel som säger att - om man ringer och en utryckning sker till en tom lgh eller där man anser att det inte är livat, borde den som ringde få betala.



Krams

2011-04-18 10:35:45 http://tingelsson.blogg.se/
  Sara

OMG! Heeelt sjukt! Jag blir så chockad varje gång jag hör något som det här. Att det liksom finns människor som orkar störa sig på allt.

Om det nu hade varit så livat, varför inte bara gå och ringa på. Eller för all del, leta upp ett mobilnummer och ring om det är för läskigt att ringa på hos grannen. Det är ju alltid samma granne som klagar på er, Börja klaga tillbaka!!! Ni borde inte få betala en enda krona på denna räkning.

Att ens ringa securitas INNAN kl 22 är ju helt stört. Ja, man kanske kan förstå om barnen vill sova och blablabla, men det är ju inte direkt så att ni har fest Varje helg och Inte i veckorna.

Stryk borde dom ha, jäklans spanjorer!!!!

2011-04-18 17:22:36 http://skadusaga.blogg.se/
  elena

Tack vännen. Börjar bli vuxen nu, lite senare än alla andra ;)



Och om din text så kan man bli upprörd för mindre. Det 'r sjukt hur folk beter sig. Önskar jag kunde hjälpa er :S

2011-04-18 21:59:10 http://elenacharlotte.blogg.se/



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!